Hvorfor valgte MOVAR å bygge ledningen gjennom Kaptein Storms vei, i stedet for langs Osloveien?
Planen var opprinnelig at siste del av hovedvannledningen skulle bygges langs Osloveien, i et samarbeid med at Statens Vegvesens som har planer om en fremtidig gang/sykkelsti. Statens Vegvesen har ikke fått finansiering til dette prosjektet. Avtalen var at Statens vegvesen skulle stå for både sine egne arbeider, og samtidig legge ned vannledningen for MOVAR på strekningen langs Osloveien.
Hovedårsaken til at MOVAR vurderte en alternativ trasé var risikoen knyttet til det å skyte ned det høye fjellet langs Osloveien, spesielt med tanke på den nærliggende bebyggelsen på toppen av fjellet. I tillegg viste beregninger at traseen langs Kaptein Storms vei ble cirka 18 millioner kroner rimeligere enn opprinnelig planlagt trasé, dersom MOVAR skulle bygd den på egenhånd uten et samarbeid med vegvesenet.
Hvorfor kan dere ikke bygge ledningen langs E6, i stedet for gjennom turområder og skogsterreng? 
Det å gå langs E6 var et av mange traséalternativene som ble vurdert i forprosjektet. E6-alternativet ble forkastet fordi det ville gitt en svært høy økonomisk risiko. Den dagen Statens vegvesen får behov for større arealer til vei eller andre installasjoner, ville vi da hatt en plikt til å flytte vannledningen. Det utløser store ekstrakostnader, og ville sannsynligvis medført at vi hadde endt opp med den traseen vi har valgt nå. Det bygges også en ny høyspenttrasé langs E6 i disse dager. Den har en sikkerhetssone på 30 meter som vi også må forholde oss til. Dette er noen av de viktigste momentene for at alternativet langs E6 ikke valgt.
Sist oppdatert 25. februar 2025, kl 11:19
Opprettet 23. oktober 2020, kl 21:12
« Tilbake


 
		


